.:: SNOWBOARD SITE ::.

 
 

 

 
:: Strona główna
:: Galeria
:: Artykuły
:: Snowparki
:: Linki
:: Szkoła
:: Urazy
:: Sklepy
:: Fotografia
:: Tricki
:: Filmy
:: Prasa
:: Sprzęt
:: Historia Snowbardu

:: Gdzie na dechę?
:: Sprawy techniczne
:: Pod ręką
:: ABC Snowboardu
:: Ubezpiecz się
:: Konstrukcja deski
:: Dobór deski
:: Rozgrzewka
:: Bezpieczeństwo
:: Gra Online


Top 100 Skateboarding Sites

:: Bezpieczeństwo

Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych porad, o których, jak się okazuje, nie każdy słyszał. Warto jednak o nich wiedzieć - czy się do nich będziemy stosować, to już inna sprawa - ponieważ normują zasady zachowania na stoku oraz ułatwiają zachować bezpieczeństwo w górach.

Zasady bezpieczeństwa związane ze sprzętem

-pozostawianie deski na stoku - wiązaniami do śniegu, wbijać zawsze ślizgiem w górę stok;

-noszenie deski - nosić tak, aby nikogo nie uderzyć, trzymać dodatkowo za pasek asekuracyjny (smycz);

-sprawdzenie stanu technicznego - co kilka dni dokręcić wszystkie śruby i paski wiązań;

-używać sprzętu właściwie dobranego do swoich parametrów oraz umiejętności;

-używać odpowiedniego sprzętu do odpowiedniego terenu i warunków śniegowych.

Bezpieczeństwo na stoku

-przestrzegać znaków umieszczonych na trasach;

-technikę jazdy, prędkość i sposób poruszania się dostosować do warunków panujących na stoku (ilość osób, nachylenie stoku, stan trasy, rodzaj śniegu, warunki atmosferyczne, itp);

-nie jeździć w terenie nieznanym;

-nie krzyczeć bez powodu;

-nie należy siadać lub zatrzymywać się na środku stoku, utrudniając przejazd innym;

-fun-boxy, skocznie i inne konstrukcje należy budować zawsze z boku stoku (tras);

-nie przejeżdżać pod lub blisko trasy wyciągu;

-nie zbliżać się do urządzeń pracujących na trasie (np. ratrak) na niebezpieczną odległość - odległość ta nie powinna być mniejsza niż 15 m z przodu i z tyłu, natomiast z boku ok. 3 m;

-kontrolować poczynania innych użytkowników stoku w bezpośrednim sąsiedztwie;

-zachowaniem na stoku nie powodować zagrożenia dla siebie i innych.

Korzystanie z wyciągów

-zastosować się do znaków i poleceń obsługi wyciągu;

-wsiadając i wysiadając z wyciągu nie blokować innym dojścia i wyjazdu z wyciągu;

-jeździć zawsze z wypiętą tylną nogą;

-jechać zawsze po wyznaczonym śladzie;

-nie huśtać liną, krzesełkiem, gondolą;

-wsiadać i wysiadać w miejscach do tego wyznaczonych;

-w razie upadku na trasie jazdy wyciągu orczykowego, wypiąć się i  natychmiast zejść z trasy umożliwiając przejazd innym;

-dojeżdżając do stacji dolnej wyciągu rozpocząć hamowanie dużo wcześniej przed stojącą kolejką do wyciągu.

Zachowanie na stoku

-pierwszeństwo na stoku ma: osoba jadąca poniżej; jadący z prawej strony; osoba słabiej jeżdżąca;

-ruszając należy ustąpić miejsca jadącym;

-należy cały czas kontrolować stok;

-nie wykonywać gwałtownie niebezpiecznych ewolucji (nagłe zatrzymanie, nagły skręt, skok);

-zatrzymywać się zawsze poniżej grupy;

-nie zatrzymywać się i nie siadać w miejscach zwężeń trasy i w miejscach o ograniczonej widoczności (np. za zakrętem trasy);

-zatrzymywać się zawsze z boku trasy i twarzą w górę stoku;

-podchodzić (jeśli to konieczne) tylko poboczem trasy;

-nie wychodzić na stok po spożyciu alkoholu lub środków odurzających;

-nie spożywać w/w na stoku.

Bezpieczeństwo w wysokich górach

1) Lawiny

-skąd można dowiedzieć się o zagrożeniu lawinowym ?

-komunikaty radiowe, telewizyjne oraz służb górskich;

-migająca czerwona lampka przy dolnej stacji wyciągu lub przy schronisku;

-tablice ostrzegawcze (żółto-czarna szachownica);

-zamknięte trasy (oznaczone słupkami lub słupkami i rozciągniętą między nimi taśmą);

-świeży i obfity opad śniegu;

-odwilż (np. na wiosnę).

-czego należy unikać w przypadku zagrożenia lawinowego?

-jeżdżenia poza wyznaczonymi trasami;

-wjeżdżania w leje i kotły;

-hałasowania (krzyki, gwizdy);

-przejeżdżania nad i pod nawisami śnieżnymi;

-samotnych wypraw w nieznanym terenie.

Inne zagrożenia

-gęsta mgła:

-nie należy oddalać się od grupy - nie jeździć samemu;

-jeśli to możliwe, należy posiadać ze sobą radiotelefon, telefon lub gwizdek;

-głęboki śnieg (puch):

-nie należy jeździć samemu;

-dobrze jest mieć na twarzy maskę lub chustkę ( po upadku zapobiegnie to wdychaniu śniegu, a więc niebezpieczeństwu utonięcia);

-jeśli to możliwe, należy posiadać ze sobą radiotelefon, telefon lub gwizdek.

- 


* Najlepsi producenci desek
:: Hammer
:: Burton
:: Flow
:: Forum
:: Sims
:: Morrow
:: Nitro
:: Santa Cruz
:: Ride
:: Salomon


* Najlepsi producenci wiązań
:: Burton
:: Drake
:: F2
:: Flow
:: Forum
:: Nideker
:: Ride
:: Option
:: Salomon
:: Snow Pro eq

 * Najlepsi producenci butów
:: Burton
:: Blax
:: Control
:: Deeluxe
:: DC Shoes
:: Flow
:: F2
:: Hammer
:: Nitro
:: Head