Poniżej
przedstawiamy kilka praktycznych porad, o których, jak się
okazuje, nie każdy słyszał. Warto jednak o nich wiedzieć - czy
się do nich będziemy stosować, to już inna sprawa - ponieważ
normują zasady zachowania na stoku oraz ułatwiają zachować
bezpieczeństwo w górach.
Zasady bezpieczeństwa związane ze sprzętem
-pozostawianie
deski na stoku - wiązaniami do śniegu, wbijać zawsze ślizgiem w
górę stok;
-noszenie
deski - nosić tak, aby nikogo nie uderzyć, trzymać dodatkowo za
pasek asekuracyjny (smycz);
-sprawdzenie
stanu technicznego - co kilka dni dokręcić wszystkie śruby i
paski wiązań;
-używać
sprzętu właściwie dobranego do swoich parametrów oraz
umiejętności;
-używać
odpowiedniego sprzętu do odpowiedniego terenu i warunków
śniegowych.
Bezpieczeństwo na stoku
-przestrzegać
znaków umieszczonych na trasach;
-technikę
jazdy, prędkość i sposób poruszania się dostosować do warunków
panujących na stoku (ilość osób, nachylenie stoku, stan trasy,
rodzaj śniegu, warunki atmosferyczne, itp);
-nie
jeździć w terenie nieznanym;
-nie
krzyczeć bez powodu;
-nie
należy siadać lub zatrzymywać się na środku stoku, utrudniając
przejazd innym;
-fun-boxy,
skocznie i inne konstrukcje należy budować zawsze z boku stoku
(tras);
-nie
przejeżdżać pod lub blisko trasy wyciągu;
-nie
zbliżać się do urządzeń pracujących na trasie (np. ratrak) na
niebezpieczną odległość - odległość ta nie powinna być mniejsza
niż 15 m z przodu i z tyłu, natomiast z boku ok. 3 m;
-kontrolować
poczynania innych użytkowników stoku w bezpośrednim sąsiedztwie;
-zachowaniem
na stoku nie powodować zagrożenia dla siebie i innych.
Korzystanie z wyciągów
-zastosować
się do znaków i poleceń obsługi wyciągu;
-wsiadając
i wysiadając z wyciągu nie blokować innym dojścia i wyjazdu z
wyciągu;
-jeździć
zawsze z wypiętą tylną nogą;
-jechać
zawsze po wyznaczonym śladzie;
-nie
huśtać liną, krzesełkiem, gondolą;
-wsiadać
i wysiadać w miejscach do tego wyznaczonych;
-w
razie upadku na trasie jazdy wyciągu orczykowego, wypiąć się i
natychmiast zejść z trasy umożliwiając przejazd innym;
-dojeżdżając
do stacji dolnej wyciągu rozpocząć hamowanie dużo wcześniej
przed stojącą kolejką do wyciągu.
Zachowanie na stoku
-pierwszeństwo
na stoku ma: osoba jadąca poniżej; jadący z prawej strony; osoba
słabiej jeżdżąca;
-ruszając
należy ustąpić miejsca jadącym;
-należy
cały czas kontrolować stok;
-nie
wykonywać gwałtownie niebezpiecznych ewolucji (nagłe
zatrzymanie, nagły skręt, skok);
-zatrzymywać
się zawsze poniżej grupy;
-nie
zatrzymywać się i nie siadać w miejscach zwężeń trasy i w
miejscach o ograniczonej widoczności (np. za zakrętem trasy);
-zatrzymywać
się zawsze z boku trasy i twarzą w górę stoku;
-podchodzić
(jeśli to konieczne) tylko poboczem trasy;
-nie
wychodzić na stok po spożyciu alkoholu lub środków odurzających;
-nie
spożywać w/w na stoku.
Bezpieczeństwo w wysokich górach
1)
Lawiny
-skąd
można dowiedzieć się o zagrożeniu lawinowym ?
-komunikaty
radiowe, telewizyjne oraz służb górskich;
-migająca
czerwona lampka przy dolnej stacji wyciągu lub przy schronisku;
-tablice
ostrzegawcze (żółto-czarna szachownica);
-zamknięte
trasy (oznaczone słupkami lub słupkami i rozciągniętą między
nimi taśmą);
-świeży
i obfity opad śniegu;
-odwilż
(np. na wiosnę).
-czego
należy unikać w przypadku zagrożenia lawinowego?
-jeżdżenia
poza wyznaczonymi trasami;
-wjeżdżania
w leje i kotły;
-hałasowania
(krzyki, gwizdy);
-przejeżdżania
nad i pod nawisami śnieżnymi;
-samotnych
wypraw w nieznanym terenie.
Inne zagrożenia
-gęsta
mgła:
-nie
należy oddalać się od grupy - nie jeździć samemu;
-jeśli
to możliwe, należy posiadać ze sobą radiotelefon, telefon lub
gwizdek;
-głęboki
śnieg (puch):
-nie
należy jeździć samemu;
-dobrze
jest mieć na twarzy maskę lub chustkę ( po upadku zapobiegnie to
wdychaniu śniegu, a więc niebezpieczeństwu utonięcia);
-jeśli
to możliwe, należy posiadać ze sobą radiotelefon, telefon lub
gwizdek.
- |