|
|
:: Tricki |
|
Elementy freestylu
Na zabawę freestylową trzeba poświęcić sporo czasu. Trudno go
nawet mierzyć weekendami. Przedstawiam jedynie wizję możliwości,
jakie daję ten rodzaj snowboardingu.
Tailroll 180
Czyli
obrót na tylnej części deski. Jadąc tyłem w pozycji podstawowej,
w skręcie, przenieś ciężar ciała całkowicie na tył deski i
wyprostuj nogi. W ten sposó oderwiesz przednią część deski od
podłoża. Następnie wykonaj rotację ciałem w kierunku
wykonywanego skrętu, tak aby obrócić deskę o 180 stopni. Po
zakończeniu obrotu zamortyzuj lądowanie, obniżając ciężar ciała
i przenosząc go na przednią nogę.
Ollie
Jest to podstawowa technika służąca oderwaniu się od ziemi.
Można wykonywać ją na terenie płaskim oraz na muldach. Stanowi
doskonałe przygotowanie do wysokich skoków na skoczni. Jadąc w
obniżonej pozycji podstawowej stopniowo przenoś ciężar ciała na
tylną nogę. Wyprostuj dynamicznie nogi, ramiona zaś wyrzuć
energicznie w górę. Podczas tego odbicia każda z nóg pełni nieco
inną rolę. Noga tylna silniej wybija w górę, przednia zaś
zostaje podciągnięta mocno w góre. W pierwszej fazie lotu przód
deski zadarty nieco do góry. Następnie podciągnięcie nogi tylnej
stabilizuje sylwetkę i pozwala bezpiecznie wylądować.
Noseroll 180
Czyli obrót na przedniej części deski. Jadąc w pozycji
podstawowej w skręcie, przenieś ciężar ciała całkowicie na przód
deski, jednocześnie prostując nogi. Spowoduje to oderwanie tylne
części deski od podłoża. Następnie wykonaj rotację ciałem w
kierunku skrętu, tak by obrócić deskę o 180 stopni. Po
zakończeniu obrotu zamortyzuj lądowanie przez obniżenie środka
ciężkości ciała i przeniesienie go na tylną nogę.
Obroty w powietrzu
Zjeżdżając ze stoku, możesz wyszukać niewielkie muldy. Najeżdżaj
na nie, zakręcając nieco pod górę. Na szczycie odbij się z obu
nóg i wykonaj rotację ciałem w kierunku skrętu. Pamiętaj by
zawsze patrzeć w stronę skrętu. Zacznij od obrotów przez
przednią krawędż, gdyż są zdecydowanie łatwiejsze od obrotów
przez tylną krawędż. Jesli opanujesz na muldach skoki z obrotem
o 180 stopni, to jesteś przygotowany na to, aby spróbować na
skoczni.
Skoki z grabami
Graby to w nomenklaturze snowboardowej chwyty deski podczas
skoku. Można ją chwytać za dziób, tył lub za krawędzie. Ewolucje
te są bardzo trudne, ale poprzez snowboardzistów wysoko cenione.
Backscratcher
Odbij się równocześnie obiema nogami. Ugnij je w kolanach.
Przednią ręką chwyć deskę w okolicy przedniego wiązania, tylną
zaś podnieś do góry. Ciało wygnij w łuk. Przed wylądowaniem puść
deskę. Wzrok skieruj na miejsce lądowania. Zamortyzuj lądowanie
nogami i rozstaw szeroko ramiona, aby utrzymać równowagę.
Slob air
Wybij
się mocno tylną nogą. Podciągnij nogę przednią. Chwyć deskę za
krawędż frotnsideową przed przednim wiązaniem i przyciągnij ją
do siebie. Tylna noga ciągle pozostaje wyprostowana. Przed
lądowaniem wyprostuj przednią nogę. Rozłóż ciężar ciała
równomiernie na obie nogi i uginając je, zamortyzuj lądowanie.
Tail grab
W lekko obniżonej pozycji podstawowej odbij się od skoczni. Już
w powietrzu odchyl tułów do tyłu. Tylną nogę podkurcz, przednią
zaś wyprostuj. Tylną ręką złap za tył deski i przyciągnij go do
biodra. Nie zapomnij puścić deski przed lądowaniem.
Skoki z obrotami.
Jeśli wykonując "zegar" potrafiłeś po mocnym odbiciu obrócić się
w powietrzu o 180 stopni, nie dziw się, że na skoczni, gdzie lot
trwa kilka sekund, można w powietrzu wykonać nawet kilka
obrotów.
Frontside 180
Jeśli
jesteś regular wykonujesz obrót przez prawe ramię, jeśli goofy -
przez lewe. Najedż na skocznię w obniżonej pozycji podstawowej.
W momencie odbicia się ze skoczni odwróć głowe w kierunku
zamierzonego obrotu i wykonaj dość lekką rotację ciałem.
Spowoduje to obrót deski o 180 stopni. Po zakończeniu obrotu
skieruj wzrok w stronę lądowania i zamortyzuj skok.
Backside 180
Regular wykonuje ten obrót przez lewe, a goofy przez prawe
ramię. Wykonanie tego skoku różni się od Frontside 180 jedynie
tym, że do tej ewolucji potrzebna jest silniejsza rotacja
ciałem.
Frontside 360
Wykonuje się go podobnie do skoku Frontside 180, rotacja ciałem
musi być jednak znaczniej silniejsza. Ewolucje możesz
przyspieszyć poprzez energiczny zamach ramion w kierunku obrotu.
Backside 360
Skok identyczny jak poprzedni, tyle że wykonany przez tylną
krawędż. Rotacja ciała musi być jeszcze większa. Doświadczeni
zawodnicy bez trudu wykonują skoki z dwoma i trzema pełnymi
obrotami. Potrzebna jest do tego skocznia i umiejętność
wykonywania wysokich i długich skoków.
Frontside Air
Najedż
na frontsideową ścianę rynny w obniżonej pozycji zasadniczej.
Tuż przed krawędzią rampy wybij się. W powietrzu wykonaj ruch
jakbyś skręcał na tylnej krawędzi - na backside. Podkurcz nogi i
tylną ręką złap deskę między wiązaniami. Poprzez pochylenie
ciała do przodu i lekką rotackę spowodujesz obrócenie deski w
dół w stronę zjazdu. Zbliżając się do ściany, puść deskę i
skieruj wzrok w miejsce lądowania. Podczas lądowania ugnij mocno
nogi.
Method Air
Najedż
na ścianę na tylniej krawędzi. Po wybiciu podkurcz nogi i
przednią ręką złap backsideową krawędż deski przed wiązaniem.
Wygnij ciało w łuk i pochyl do przodu, wolną rękę wyrzuć do
góry. Im dłużej pozostaniesz w powietrzu w tej pozycji, tym
ewolucja będzie bardziej ceniona, jednak ze względu na
bezpieczeństwo nie należy z tym przesadzać.
Frontside Nosebone
Najazd i wybicie jest identyczne jak w poprzednim skoku. Po
wybiciu ugnij tylną nogę i lekko ją odciągnij, przednią zaś
wyprostuj. Tylną ręką chwyć deskę między wiązaniami i
przyciągnij ją jak najbliżej siebie. W tej pozycji tylną nogę
masz maksymalnie podkurczoną, a przednią wyprostowaną. Następnie
podciągnij przednią nogę i wykonując lekką rotację ciałem,
spowoduj obrót deski w kierunku lądowania.
Backside Mute Air
Najedż
na ścianę na tylnej krawędzi. Pozycja najazdu i sposób wybicia
są takie same jak przy skokach frontsideowych. W powietrzu mocno
podkurcz przednią nogę i za przednią krawędż chwyć przód deski w
pobliżu przedniego wiązania. Tylną nogę zostaw wyprostowaną. Oto
i cała ewolucja, teraz czeka Cię to co zwykle: lekka rotacja
ciałem, lądowanie i amortyzacja.
<--
Wstecz |
|
|
|
|
*
Najlepsi producenci desek
:: Hammer
:: Burton
:: Flow
:: Forum
:: Sims
:: Morrow
:: Nitro
:: Santa Cruz
:: Ride
:: Salomon
* Najlepsi producenci wiązań
:: Burton
:: Drake
:: F2
:: Flow
:: Forum
:: Nideker
:: Ride
:: Option
:: Salomon
:: Snow Pro eq
*
Najlepsi producenci butów
:: Burton
:: Blax
:: Control
:: Deeluxe
:: DC Shoes
:: Flow
:: F2
:: Hammer
:: Nitro
:: Head |